maanantai 10. kesäkuuta 2013

Pois mukavuusalueelta

Kaikkialla ympärillä on pirteitä värejä. Taustalla kaikuu Kaija Koo. Suuret ikkunat paljastavat ulkona olevan upea ilma. Juuri sellainen täydellisen ihana ilma jollaisesta tulisi nauttia täysin siemauksin vaikkapa rantavedessä kahlaillen. Mutta täällä minä olen, lasin väärällä puolella. Enkä edes ole töissä. Kukaan ei ole minua tänne pakkottanut, mutta tässä sitä ollaan. Haahuilen varovaisen näköisenä vieraassa ympäristössä. Ympärillä pyörii trendikkäisiin urheiluvaatteisiin sonnustautuneita nuoria, kauniita ihmisiä. Ja joukossa on yksi lässähtänyt kotiäiti, joka on kaivanut kaapista ainoat ehjät jumppahousunsa (jotka osti perhejumppaa varten puoli vuotta sitten, jotka ovat jo pilalla pinttyneiden räkätahrojen yms. takia), yllään kulahtanut bändipaita sekä yläaste ajoilta asti kaapissa pyörineet sisäpelikengät.

Olen siis aloittanut kuntosaliharrastuksen. Tai pikemminkin "harrastuksen", näin viikon "treenaamisen" jälkeen. Ensimmäisen kerran jälkeen oli vähän sellainen olo, etten mene sinne enää ikinä. Olin kuin pupu ajovaloissa, täysin poissa omalta mukavuusalueelta. Toisella kerralla tapasin personal trainerin, jonka tapaamista jännitin melkein yhtä paljon kuin työhaastattelua tai vähintäänkin hammaslääkäriä. Jään murtumisen jälkeen, kaikki sujui kuitenkin kivasti. Treenin (ja pt:n kannustavien sanojen) jälkeen puhkuin energiaa ja päätin vielä täräyttää päälle mukavan juoksulenkinkin ja nyt olen jo ihan koukussa. Ihan itseksenikin uskalsin mennä salille, enkä ollut enää ihan niin epävarma olostani. Tänään personal trainer oli luvannut tapporeenit ja sitä ne kyllä olivatkin, mutta mikä fiilis! Ei muuten ole kukkupuhetta, että liikkumisesta tulee ihan sairaan hyvä fiilis!

Mukavuusalueelta poistuminen kannatti. Tietysti tämä nyt on alkuhuumaa, mutta jos tästä ihan oikeasti innostuisi pidemmäksikin aikaa Ainakin nyt olen ihan liekeissä tästä. Ehkä osa syy on taas tässä 3,5 vuoden raskaus-imetys-raskaus-imetys-putken päättymisestä. Enää en ole masuasukin yksiö tai imeväisen ruoka-automaatti. Nyt minulla on taas mahdollisuus pitkästä aikaa ottaa omaa aikaa ja huolehtia myös itsestä. Ihan mahtavaa. "Mä meen salille, moi!" Sallittu karkureissu kotoa, täydellistä.

Ja täytyyhän treenaajalla olla kunnon eväät, vegaanillakin. En ole erityisemmin vielä ehtinyt/jaksanut perehtyä vegaanitreeneukseen. Personal trainer kuitenkin ehdotti proteiinilisän hankkimista jostain keinotekoisista proteiinivalmisteista. En sitten viitsinyt aloittaa raskasta ja väsyttävää keskustelua siitä löytyykö sellaisia täysin vegaanisia proteiinilisiä ja voisiko kuitenkin käyttää jotain luomumpaa vaihtoehtoa. Joskus olin kiinnostunut raaka-ravinnosta ja silloin minulle tuli tutuksi spiruliina. Spiruliina on siis hyvin ravinnerikas mikrolevä, joka sisältää myös runsaasti proteiinia (65-71%).  Niinpä päätin hommata sitä proteiininlähteeksi, ei siitä ainakaan haittaa ole, vegaanina kun muutenkin saa olla tarkkana riittävän proteiinin saannin kanssa. Joten tän hetken lemppari välipala on:

Vegaanin "urheilujuoma"

1 banaani
1,5 dl ananasmehua
(tai 1-2dl, riippuu mimmosesta tykkää)
1 tl spiruliinaa

Kaikki sekaisin mössöksi ja nauti.

Maistuis varmaan sullekin?
(Oikeesti on hyvää, maistuu ihan banaanille ja ananakselle. Levästä tulee vain tuo viehättävä väri.)


12 kommenttia:

  1. Hahaa, kerrankin sun postaus ei saanut mulle himoa mihinkään syömiseen ;)

    Vitsi kun mä haluaisin kanssa salille! Tai jumppaan enemmänkin, mä en ole oikein salitreenaaja. Jumppakortti polttelee lompakossa, mutta töiden aloittamisen jälkeen en ole tainnut kahta kertaa enempää käydä :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä, eikö spiruliinapirtelö houkuttele? :D Ymmärrän hyvin, ettei yksivuotiaan ja töiden lisäksi tuu käytyä jumpassa. Mulla on jo nyt sellainen olo, ku oon lähes päivittäin joko käynyt salilla tai juoksemassa, et oon ihan koko ajan pois enkä ehdi leikkiä lasten kanssa. Mut yritän hyväksyä, ettei mun tarvii olla 24/7 kotiäitinä, vaan voin joskus poistuakin kotoa, vaikka sinne salille. ;)

      Poista
    2. Todellakin voit ja poijjaat varmaan selvii hommasta sen suurempia miettimättä, mahdollinen ongelma on sun pään sisällä ;)
      Heih, mää sain blogitunnustuksen ja pistin sen mm. sulle etiäppäin, käyppä kurkkaamassa!

      Poista
    3. Jep, ongelma olen minä, takiasäiti. :P

      Ja kiitos tunnustuksesta, kävin tsekkaamassa! <3 Mun täytyy tunnustaa, että löysin sun blogin vasta pari päivää sitten. Kävin joskus kurkkimassa sitä sun vanhaa blogia, missä ei mitään ollu, enkä sit huomannu, ku olit aloittanut uuden. Mut NYT liityn sun lukijaksi! :)

      Poista
    4. Jeij, yksi lukija lisää \o/

      Enpä mä tota ole kauheemmin mainostanut ja sun lisäksi yksi kaveri tietäää siitä, mutta ajattelin, että sulla nyt on ainakin oikeus tietää kun bloggaat itsekin :)

      Ja siis mäkin vahingossa löysin ton blogin, jota olin aloitellut 2 vuotta sitten, ja ajattelin kokeilla tekiskö mieli kirjotella :D

      Poista
    5. Ja täytyyhän mun tietää mitä sulle kuuluu, ku et enää facessakaan ole... Tarttis varmaan nähdä joskus ihan kasvotusten taas, voi meitä nörttejä! ;) Ja onnee, huomasin, et olit voittanut Karnevaalikauden arvonnassa!

      Poista
    6. Joo, mä huomasin kans sen just! Mä en koskaan voita mitään ja nyt taas!

      Poista
  2. Jotain vegaanista "tekoprotskua" muuten on! Mut itekään en oikein noita jauhoja suosi, ihan oikea ruoka paras :) Yhhh, sait spiruliinan alas ihan ok? Joskus kokeillu ja on aika kaameaa tavaraa :D Varmaan jostain ruohonjuuresta saisi vegaanisia protskupatukoita (jotka sitten varmaan maksavat omaisuuden...). Ite siis syönyt noita rahkoja vaan treenin jälkeen, laiska kakka kun olen :( Kerro mullekin jos löytyy jokin hyvä vegaaninen jutska, kiinnostais nimittäin muakin! -Jutta

    VastaaPoista
  3. Oho, hups. Hätäisenä (..kuten aina) en lukenut tuota sinun ohjettasi. Vetäsin siis vaan spiruliinat spiruliinana, ilman mitään hedelmiä tai mehuja, ja se oli aika kaameeta :D
    -J

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi olla, et jotain vegaanista protskuu löytyy, ku alkaa etsimään (tuolla vegaanituotteet.netissä on oma kohtansa proteiinilisille ja -patukoille, kannattaa tsekata), mut luomumpi parempi. Ja oon siis ennenki tehnyt tollaista energiajuomaa ja spiruliinan lisäksi laittanut siihen vielä vehnänorasjauhetta, mut se on ny loppu. Tollai se uppoo ihan vallan mainiosti ja saahan sitä sit tablettinakin.

      Poista
  4. Hei ihanaa, kun oot noin liekeissä kuntoilusta! Tännekin vähän sitä energiaa! ;)

    Tuo voimajuoma näyttää kyllä jokseenkin epäilyttävältä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sun täytyy nyt hyödyntää se elixia-pullo, jos vaikka suhunkin tarttuis sieltä tää innostus! ;)

      Ja joo toi näyttää vähän epäilyttävältä, mut oikeesti ei se spiruliina siinä maistu yhtään! :D

      Poista