perjantai 14. maaliskuuta 2014

Koukussa leipomiseen

Viimeisin kakkutilaus. Pöllökakut on selkeesti tän "leipomon" hittituote.

Laskeskelin tuossa, että tuli leivottua kuusi kakkua kymmenen päivän sisään. Oli aika kivaa, vaikka ennen kakkutilaussumaa hiukan hirvittikin. Nyt tätä leipomista on vaikea lopettaa. Pää täynnä ideoita, mitä pitäisi päästä kokeilemaan. Pakko se on tunnustaa, oon koukussa. Olen leipomisholisti. Pari viikkoa taukoa ennen seuraavia kakkuja. Miten mä kestän? Sitä odotellessa täytyy helpottaa leipomisen puutteesta aiheutuneita viekkareita tekemällä vaikka rieskoja (siis eihän rieskojen tekeminen mitään kunnon leipomista oo).

Perunarieskat
(munaton maidoton, vegaani)

3dl perunamuusia (eilisen jämät)
suolaa maun mukaan
1dl kaurahiutaleita
1dl venhäjauhoja

Yhdistä aineet. Jaa taikina kasoiksi  (tein tästä määrästä kuusi rieskaa) leivinpaperille ja  taputtele kasat jauhoisilla käsillä ohuiksi rieskoiksi. Pistele rieskat haarukalla ja paista 250 asteessa noin 20 minuuttia.

Jauhojen ja suolan määrä riippuu tietenkin vähän siitä, millainen muusi on. Tarvittaessa voi lisäillä jauhoja tai vettä/maitoa, että taikinasta saa sopivaa.

3 kommenttia:

  1. Iiiiiiiiiiik! Miten oot tehny noi pöllöt? Oon tekemässä kakkua pöllö teemalla ja olen ihan ulkona miten tehdä noi ettei niistä tuu liian painavia kakun päällä ;o :) Toooosi hieno toi kakku! :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos! Ihan sokerimassasta oon ne muovaillut. Enkä mä ainakaan ole onnistunut tekemään liian painavia, vaikka kokonaisuudessaan sokerimassaa ovatkin. Mutta jos haluat laittaa sokerimassakoristeita juustokakun päälle kuten tässä. Kannattaa koristeen alle laittaa sulaa suklaata, muuten koriste itkettyy (eli siitä alkaa valua nestettä), lisäksi suklaa liimaa koristeen hyvin paikalleen.

    Blogista löytyy siis jo ennenstään aika paljon pöllöilyä pöllötäytekakusta karkkipiilopöllöihin. Pidin omalle 2-vuotiaalle pöllösynttärit tammikuussa, kanattaa selailla! ;)

    VastaaPoista
  3. Aaaah, opinpas jotain uutta!! :) okeeei, joo mä selailin tässä blogiasi ja tästä tuli mun uus favoriitti :) Pöllöt on niiin söpöjä, hihi. Sen takia se tulee olee meidän teemammekin, mä tsiigailen lisää tätä blogiasi ko oli reseptejä sun muita :) Kiitoksia vinkistä ja ohjeista! :)

    VastaaPoista